Alla inlägg den 19 mars 2013

Av Lena Palmén - 19 mars 2013 12:14

På Myråsskolan, och kanske på andra skolor i Borås också, kan man ta sig en smakportion. Skedar är framlagda och så kan man ta lite av en maträtt man känner sig osäker på. En chans för barnen att pröva nya smaker och rätter, och ändå se till att matsvinnet blir så litet som möjligt.


När barnen tar sina smakprov hoppas jag förstås att de ska våga pröva dagens vegetariska alternativ, träna sig på att uppskatta mat utan kött.


Förra året föll ett politiskt förslag om en vegetarisk dag i skolorna i Borås. Men det som nu införs istället är också väldigt, väldigt bra!


Varje skola ska sträva efter att successivt och efter egna förutsättningar börja erbjuda ett vegetariskt alternativ. Så här ligger det till just nu: Två skolor av tre, 25 av 38 grundskolor, serverar ett vegetariskt alternativ varje dag. De övriga 13 skolorna erbjuder vegetariskt 2-3 dagar i veckan och jobbar vidare för att utöka till hela veckan.

Presentation


Jag heter Lena Palmén och är sedan 2006 Socialdemokratiskt kommunalråd i Borås Stad. På bloggen kommer jag att skriva om sånt som jag tycker är viktigt för att Borås ska bli en ännu bättre stad att bo och leva i.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards