Alla inlägg under september 2009

Av Lena Palmén - 29 september 2009 08:06

Hallå var har alla anmälaningar tagit vägen. Var det ingen av fullmäktige som tog det på allvar.

Just nu finns det en person anmäld och det är jag själv. Så Socialdemokraterna leder.

Gör nu slag i saken och se till att anmäla er som blodgivare. Inte för att vinna utan för att göra en bra sak för era medmänniskor.



Av Lena Palmén - 23 september 2009 10:56

Nu har socialnämnden tagit beslut om att privatisera bostäder för personer funktionshinder, det handlar om 15 enheter. Det blev som vi befarade, inte ett enda personalkooperativ, ingen småskalighet överhuvudtaget. Det blev självklart två av de största företagen som bedriver denna verksamhet. I några fall så har kommunen tidigare gjort detta till en lägre summa, togs det hänsyn till det? Nej självklart inte det ska privatiseras till varje pris.

Vart har de boende tagit vägen i beslutet? Var har dom chans att göra sin röst hörd? Var är deras valfrihet. Sanningen är att dom personer det berör inte har någon möjlighet att påverka överhuvudtaget.

  

Av Lena Palmén - 22 september 2009 12:55

På oktobers kommunfullmäktige så utmanade Socialdemokraterna alla partier på att bli blodgivare. Jag  uppfattade att ingen var emot utan alla var med.

Reglerna är enkla. Ni som är och kommer att bli givare anmäler det till mig. Även ni som vill men av någon anledning inte får lämna blod kommer givetvis att räknas med. Alla medlemmar i partierna är välkomna inte bara kommunfullmäktiges ledamöter.

Meddela mig namn och parti på  lena.palmen@boras.se så kommer jag att rapporterar på min blogg med jämna mellanrum hur ställningen är. Redovisning sker partivis.

Och som sades på mötet det viktiga är inte att vinna utan att antalet blodgivare ökar.



Av Lena Palmén - 8 september 2009 14:20




Nu på måndag kommer troligen kommunstyrelsen att rekommendera skolinspektionen tillåta att drygt 2000 nya platser på fristående grund och gymnasieskolor ska få starta i Borås.

Det handlar om över 1800 elever på grundskolan och 400 på gymnasiet. Den borgerliga majoriteten godkänner trots att dom har kunskapen om hur stora problem detta kommer att ge de redan befintliga skolorna.

Som exempel kan nämnas att redan 2012  finns det 5000 platser enbart på de fristående gymnasierna sedan har vi den egna kommunala gymnasieskolan som har nästan lika många platser.

Och hur många elever finns det tro? Svaret på den frågan är 4300 stycken under 2009 och några år framöver kommer det att minska.

Man kan tycka vad man vill om fristående skolor men i min värld är detta ett oerhört slöseri att ha ett sådant utbud att varje elev rent teoretiskt skulle kunna gå på två utbildningar samtidigt. Det kan inte vara att använda gemensamma resurser på bästa sätt.

Låt skolans uppgift vara att förmedla kunskap och inte en bricka i ett spel där man måste bjuda över varandra i flashiga och fräcka kampanjer för att locka elever.

Av Lena Palmén - 2 september 2009 11:24

Jag lämnade blod för några dagar sedan. Det känns alltid bra när det är gjort speciellt då jag under de senaste 15 åren inte fått lämna men nya rön gör att mitt blod duger igen. Det saknas blodgivare så jag hoppas att fler personer tar sig en funderar på att göra det.

Många arbetsgivare ställer sig positiva till att låta personalen gå ifrån arbetet på betald tid den lilla stund det tar, däribland Borås Stad. Men det borde absolut  marknadsföras tydligare.

Det är ett väldigt enkelt sätt att hjälpa till att rädda liv på. Vill någon veta mer om varför man ska lämna blod och hur det går till så klicka dig vidare till  blodcentralen i Borås.

Presentation


Jag heter Lena Palmén och är sedan 2006 Socialdemokratiskt kommunalråd i Borås Stad. På bloggen kommer jag att skriva om sånt som jag tycker är viktigt för att Borås ska bli en ännu bättre stad att bo och leva i.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards