Direktlänk till inlägg 25 september 2012
En debattartikel som ligger på vänt till BT:s debattsida om hur vi jobbar med att öka kunskaperna i matematik.
I Borås precis som i riket, har det funnits och finns fortfarande brister i matematikundervisningen. De senaste tio åren har mellan 8 och 11% av eleverna i årskurs 9 inte de kunskaper som krävs för godkända betyg.
Tittar man på elevernas resultat på nationella proven så ser man att ytterligare ca 10 % inte klarar dessa men ändå får godkända betyg. Många av dessa elever får svårigheter att klara A-kursen i matematik på gymnasiet. I internationella sammanhang har Sverige halkat efter när det gäller matematikkunskaper vilket framgår av senaste PISA-rapporten där OECD-länders elever jämförs.
Det kan innebära att unga riskerar att inte fullt ut kunna delta i samhällsutvecklingen eller få ett jobb. Borås Stad arbetar därför på bred front med skolutveckling och ett prioriterat område är matematik.
I början av 2000-talet började våra gymnasier och högstadieskolor samarbeta för att kvalitetssäkra betygssättning. Bedömningsinstrument togs fram där alla elever som börjat gymnasiet fick göra ett gemensamt prov. Resultatet används till att identifiera elever i behov av särskilt stöd och som återkoppling till grundskolan. Det visade sig att det fanns en del skillnader i hur grundskolor bedömde sina elever.
I skolans kvalitetsarbete kunde vi se brister i matematik långt ner i åldrarna. Genom att analysera lärarnas skriftliga omdömen, elevers resultat på diagnoser och nationella prov, stod det klart att vi måste påbörja ett långsiktigt utvecklingsarbete i matematik med start redan i förskolan.
2008 presenterade Borås matematikplattformen för förskola och förskoleklass. Ett styrdokument som all pedagogisk personal skall arbeta efter och som skall säkerställa att barnen får med sig de nödvändiga grunderna i matematik inför grundskolan. All personal fick utbildning och det avslutades med en matematikmässa.
Sedan 2009 har tre utvecklingspedagoger arbetat i våra F-6 skolor med att utveckla lärarnas arbete med grundläggande matematik. Arbetet har varit forskningsanknutet med handledning och föreläsningar i samarbete med Göteborgs Universitet. Vi kan idag se en mycket god kunskapsutveckling hos våra yngre elever. De närmaste åren ska två utvecklingspedagoger arbeta på våra 7-9 skolor på liknade sätt.
Ser vi framåt kommer arbetet med matematikutveckling att ytterligare förbättras, från 2013 och tre år framåt kommer Skolverket hjälpa oss att kompetensutveckla alla lärare i grundskolan som undervisar i matematik.
Borås arbete med matematikutvecklingen har uppmärksammats och vi bjöds in till SKL:s matematiksatsning. En pilotomgång där vi och sju andra kommuner bildar grund för Sveriges kommuners arbete med att förbättra resultatet på PISA-rapporten 2015. Målet är att på nationell nivå halvera elever som presterar på lägstanivån, öka andelen som presterar på högstanivån och få Sverige att tillhöra topp tio-listan över OECD-länder. I linje med detta så kommer vi att sätta höga mål för eleverna i Borås.
Matematikutvecklingen i Borås Stad skall gynna alla elever, från elever som idag har svårt för matematik till de allra duktigaste.
Lena Palmén (S) kommunalråd
Malin Carlsson (S) ordf i Stadsdelsnämnd Norr
Camilla Kvibro (S) andra vice ordf i Stadsdelsnämnd Norr
Följ med till nya adressen: http://lenapalmenboras.wordpress.com ...
Idag kunde vi skicka ut följande pressmeddelande. Skönt! För löften ska hållas. =================================== Sommarjobb för alla ungdomar i tre årskullar. Öppet hela sommaren på Brygghuset, Mötesplats Norrby och fritidsgårdar på ...
Från dagens BT Politik för att unga ska känna framtidstro Sverige är ett bra land på många sätt. Men det finns tecken på att Sverige är på väg åt fel håll. Många känner en oro inför framtiden. Idag saknar över 400 000 personer ett jobb at...
Skrota fas 3 och skapa riktiga jobb Idag stannar över 400 000 människor hemma från jobbet varje dag. För de har inget jobb att gå till. Cirka 70 000 personer har inte haft ett arbete att gå till på över 2 år. Detta är nästan tre gånger så många...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 | 7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 | 13 |
14 |
15 | 16 |
|||
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 | 26 |
27 |
28 | 29 |
30 |
|||
|