Direktlänk till inlägg 29 augusti 2012
Från dagens BT:s debattsida
Ska Sverige och svenska företag klara av den allt tuffare internationella konkurrensen krävs konkurrenskraftiga villkor. Det är varken bolagsskatt eller arbetskraftskostnader som orsakar jobbflytten från Sverige utan snarare en undermålig infrastruktur och höga logistikkostnader. Västsverige tappar dagligen affärsmöjligheter på grund av vår dåliga infrastruktur. Ett modernt samhälle kräver förstorade arbetsmarknader.
En Götalandsbana öppnar ett nytt effektivt järnvägsstråk genom landet genom att binda samman Göteborg – Borås – Jönköping – Linköping/Norrköping – Stockholm. Den 65 km långa sträckan mellan Borås och Göteborg utgör redan idag landets tredje största resrelation med starkt dubbelriktad pendling trots undermålig järnvägsförbindelse.Den planerade sträckningen via Landvetter flygplats och det logistikcenter som växer fram i området förstärker naturligtvis möjligheterna ytterligare, vilket bland annat Handelshögskolan i Jönköping har pekat på.
Med Götalandsbanan kan 950 000 människor nå Jönköping inom en timme, mot 250 000 i dag. Linköpings arbetsmarknad skulle växa från 400 000 till 700 000 personer. Detta ger företagen helt andra förutsättningar att konkurrera.Vi kan glädjande konstatera att det inte råder några som helst meningsskiljaktigheter mellan blocken i vare sig kommuner eller i regioner i den här frågan. Vi är helt överens om Götalandsbanans betydelse. Men vi har farhågor till att regeringen vågar lägga fram ett förslag om Götalandsbanan i kommande infrastrukturproposition.
Därför avser vi att lägga en motion till Socialdemokraternas kongress om en snar tillkomst av Götalandsbanan. En investering i Götalandsbanan och Europabanan är beräknat till 125 miljarder kronor. Skulle man välja att lånefinansiera hela investeringskostnaden via riksgälden och tillämpa en kalkylränta på 4 procent, jämfört med dagens ränta är en mycket hög nivå, och en avskrivningstid på 40 år så innebär det en årlig kapitalkostnad på 6 miljarder kronor. Ställt i relation till Sveriges BNP så motsvarar det knappt 2 promille.
Vi är övertygade om att en investering i denna järnväg tillför en ökad ekonomisk tillväxt för Sverige som vida överstiger två promille av BNP.Vi tror på Sverige, på vår förmåga att skapa tillväxt och öka vår konkurrenskraft. Men för det krävs en väl fungerande infrastruktur. Det är dags att gå från ord till handling och binda samman Sverige med Götalandsbanan. Men frågan är om regeringen är så pass insiktsfull och vågar ta det beslutet.
(S) politiker Ulf Olsson och Lena Palmén Borås, Pelle Pellby Mark, Mattias Josefsson Ulricehamn, Jaana Nilsson Varberg, Claes Redberg Tranemo, Stefan Carlsson Svenljunga, Peter Rosholm Bollebygd
Följ med till nya adressen: http://lenapalmenboras.wordpress.com ...
Idag kunde vi skicka ut följande pressmeddelande. Skönt! För löften ska hållas. =================================== Sommarjobb för alla ungdomar i tre årskullar. Öppet hela sommaren på Brygghuset, Mötesplats Norrby och fritidsgårdar på ...
Från dagens BT Politik för att unga ska känna framtidstro Sverige är ett bra land på många sätt. Men det finns tecken på att Sverige är på väg åt fel håll. Många känner en oro inför framtiden. Idag saknar över 400 000 personer ett jobb at...
Skrota fas 3 och skapa riktiga jobb Idag stannar över 400 000 människor hemma från jobbet varje dag. För de har inget jobb att gå till. Cirka 70 000 personer har inte haft ett arbete att gå till på över 2 år. Detta är nästan tre gånger så många...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
6 |
7 | 8 |
9 | 10 |
11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 | 19 |
|||
20 | 21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
|||
27 |
28 |
29 | 30 | 31 | |||||
|