Alla inlägg den 9 juni 2012

Av Lena Palmén - 9 juni 2012 08:12

Tack Katarina Larsson BT för att du på ledarsidan rättar mina stavfel. Just i detta fallet så var det inte så mycket stavfel som just ett litet feltryck och uppenbarligen så köper stavningsprogrammet ordet hen. Det där med vad stavningsprogrammen ställer till med skulle nog kunna skrivas en ganska rolig bok om. Tror nog alla varit med om att det blir lite tokigt ibland. Ett exempel som inte är så roligt hände i min förra telefon, när jag skulle skriva mitt efternamn så föreslog programmet "palmemordet" istället för Palmén. Som tur var så märkte jag det innan jag tryckte på sändknappen.


Som kommunalråd finns det inte så mycket utrymme för att göra fel. Ord och formuleringar behöver vägas och mätas. Man blir granskad och ska bli det. I alla fall för det man gör i sitt uppdrag.


Men man är ju bara människa så när jag idag klev upp och läste BT så blev jag lite ledsen först. Då kom bilden av Lena ca 10 år fram när hon sitter i  kvartsamtal i skolan tillsammans med sin mamma och får beskedet att hon ALDRIG kommer att lära sig engelska för att hon stavar så dåligt på svenska. Nu hade jag turen att ha den bästa mamman som lärde mig att tycka om att läsa. Men den självuppfyllande profetian fungerade även på mig, jag är inte bra på engelska.


Men efter en stund skrattade jag gott och jag förstår Larssons undran. Sedan suddade jag twittret och twittrade  om rättstavat hoppas jag.


Men bilden av mitt kvartsamtal finns kvar och det stärker mig i att vi tänker rätt i politiken. Varje enskild lärare måste tro att alla elever har möjlighet att klara av skolan. De måste förmedla den känslan till  eleverna det ger bättre resultat än motsatsen.

Presentation


Jag heter Lena Palmén och är sedan 2006 Socialdemokratiskt kommunalråd i Borås Stad. På bloggen kommer jag att skriva om sånt som jag tycker är viktigt för att Borås ska bli en ännu bättre stad att bo och leva i.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards