Alla inlägg den 8 februari 2012

Av Lena Palmén - 8 februari 2012 15:53

Sedan 2007 har en avgrund öppnat sig i Västsverige mellan antalet arbetslösa och hur många som får ersättning från A-kassan. En granskning genomförd av LO i Västsverige visar nu att regeringens försämringar av A-kassan var vårdslös. För Borås del ser det än värre ut bara omkring en fjärdedel av de arbetslösa uppfyller kraven till arbetslöshetsförsäkringen.


Trots alla varningar i remissomgången från fackföreningar och andra instanser om att just detta skulle infräffa envisades regeringen med att genomföra försämringarna. Alliansen har uppvisat en anmärkningsvärd vårdslöshet i jobbpolitiken.

Frågan jag ställer mig är om man kan säga att regeringen misslyckats eller lyckats. Personligen så tror jag att man gjort försämringarna helt medvetet. Det ett är led i att minska fackföreningarnas inflytande och på så sätt dränera facken på medlemmar. Det är också ett led i att sänka lönerna genom att så stor andel står utanför försäkringen, det tvingar människor ta jobb med väldigt låga löner.


Detta genomfört av partiet som säger sig vara det nya arbetarpartiet, Moderaterna. Nej dom är samma gamla moderater som tidigare.


Socialdemokraterna driver frågan att a-kassan åter blir en omställningsförsäkring. En försäkring som ger människor en rimlig chans att lösa sin situation mellan olka arbeten.



Presentation


Jag heter Lena Palmén och är sedan 2006 Socialdemokratiskt kommunalråd i Borås Stad. På bloggen kommer jag att skriva om sånt som jag tycker är viktigt för att Borås ska bli en ännu bättre stad att bo och leva i.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards