Alla inlägg den 2 januari 2012

Av Lena Palmén - 2 januari 2012 07:19

Från dagen BT debatt där jag svarar Kerstin Hermasson (C) som ställde en fråga i BT 27/12-11"Vad håller på att hända"



Pengar till undervisning höjer kvalitén i skolan.


Alla elever i Borås ska ha tillgång till en bra skola med engagerade lärare. Vi inser också hur viktigt det är med bra skolor utanför centrala Borås.


Borås Stad har idag överkapacitet på platser i grundskolan. Det betyder att skattebetalarna i Borås betalar för tomma lokaler, pengar som istället borde gått till elevernas undervisning. De anpassningar som borde gjorts de senaste åren är inte gjorda.



Därför kändes det så bra när S
tadsdel Väster där Hermansson är viceordförande tog ett enigt beslut om att ta tag i lokalfrågan. Det var glädjande att kommunstyrelsen den 28/11-11, där Hermansson är ledamot, tog ett enigt inriktningsbeslut om hur kommunen ska jobba med lokalfrågan för skolan och förskolan.


Därför blir jag nu förvånad när jag den 27/12-11 läser på insändarsidan i BT att Hermansson inte känner igen sig. Står inte Centerpartiet för de beslut de varit med och fattat? Har Centerpartiet bytt åsikt utan att meddela nämnden och kommunstyrelsen detta?


På hennes direkta fråga. ”Vill Vänstern och Socialdemokraterna med de övriga rödgröna partierna lägga ner Kinnarummaskolan”. Svaret givetvis nej.


I dagsläget finns inga konkreta förslag på hur det ska se ut i framtiden. Men vi måste – i enlighet med kommunstyrelsens beslut – på allvar ta ett helhetsgrepp i frågan under första halvan av 2012. Vi har ett ganska stort underhållsbehov på flera av våra skolor. Vi behöver göra bedömningar vad vi tror att eleverna kommer att gå. Vi behöver se till att på bästa sätt använda de skolor vi har. Men vi får inte tumma på det grundläggande – kvaliteten i skolan och samtidigt värna om skattebetalarnas pengar.


Hermansson; min inställning är att vi tillsammans ska hitta en lösning på hur skolan i Borås ska se ut i framtiden. Vad är din?



Lena Palmén (S) kommunalråd Borås






Presentation


Jag heter Lena Palmén och är sedan 2006 Socialdemokratiskt kommunalråd i Borås Stad. På bloggen kommer jag att skriva om sånt som jag tycker är viktigt för att Borås ska bli en ännu bättre stad att bo och leva i.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards